Nå snakker vi business!

De siste par dagene før reisen ble de siste små detaljene før turen gjort. Blant annet det å feste gullstjerner på reisemappa vår og putte de siste papirene i den, og lage pakkeliste på telefonen. Litt stress på avreisedagen, men tok meg tid til en lunsj bestående av et par porsjoner rømmegrøt. Det kan bli en stund til neste gang jeg spiser noe så trygt.

150710 Planlegging stjerner  150710 Planlegging pakking  150710 Planlegging grøt

Flyet vårt hadde en kort mellomlanding i København. For flygningen fra København til Beijing fikk vi plutselig en oppgradering av billettene våre, til seter på business class! For en luksus! Vi ble blant annet møtt med champagne da vi satte oss.

150710 Planlegging velkomst fly

Setene kunne legges nesten helt ned, og hele reisen var et eneste stort etegilde hvor det nesten ikke var tid til soving. Vi fikk allikevel sovet godt den lille tiden vi sov, og var usedvanlig uthvilte da vi ankom Beijing. Hadde det bare vært en ikke-hårreisende sum å betale hadde jeg valgt business class på alle langdistanseflygninger fra nå av, men akk.

150710 Planlegging romslig  150710 Planlegging meny  150710 Planlegging sove

På flyplassen i Beijing hadde vi litt slingringsmonn på oss før vi skulle ta fly videre til Xi’an, og på den tiden rakk jeg å bli ganske trøtt. Rakk også å smake litt mindre god kinesisk mat på flyplassen. Flyet til Xi’an var bare halvfullt, så fikk anleding til å brette meg ut over to seter for å sove litt til. Før det hadde jeg noen øyeblikk med oppvåkning av hodet som ramlet forover, så det føltes ganske ille en stund, egentlig. Litt jetlag er det nok også. På flybussen fra flyplassen i Xi’an endte Martin opp helt bak, hvor han bondet med en 18 år gammel førstereis-kineser, mens jeg satt i midtgangen og tviholdt på koffertene. Kineseren som Martin ble venn med fikset pirattaxi til alle, og vi gikk med på en ok pris. Vi hadde ikke veksel, men disse kineserne tøyser ikke med det å holde ord, har det virket som hittil, så vi fikk tilbake ekskakt det vi skulle ha tilbake.

Vi ankom faktisk hotellrommet vårt på minuttet ett døgn etter at vi gikk ut døra hjemme! Hotellrommet vårt er en studioleilighet av litt eldre standard, men ellers helt upåklagelig. Det fristet å hvile, men vi trengte å få i oss litt mer mat, så vi dro ut for å finne noe «trygt». Jeg ble litt dårlig av maten allerede på flyplassen, så det kan være greit å herdes litt før man går «all in». Det har vist seg å være veldig vanskelig å kommunisere med folk. Selv de som annonserer at de har pizza. Men vi fikk da oss en liten pizza til slutt! Ellers er noen bygninger litt som i kunstige eventyrverdener i fornøyelsesparker, med veldig spesielle tak, mens andre er ganske like de vi er vant til – bare med ørten LED-lys over alt.

150710 Planlegging pizza  150710 Planlegging natt

Vi orket ikke å være ute så lenge i går. Vi la merke til en del telefonbutikker på veien hjem, noe vi tenkte å sjekke ut i dag. Vi vil nemlig ha lokalt SIM-kort. Hittil har mitt Tele2-abonnement fungert strålende (og uten sensur av sånn ca. alle tjenester jeg bruker), men jeg kan ikke sitte og bruke flere tusen kroner på nett i ferien (og selvsagt ikke feriere uten nett). Hotellets WiFi er ganske ok, men må koble til VPN-tjenesten vår for å få fullt utbytte av det, noe jeg enda bare har fått til på telefon og ikke på Mac. WordPress funker for øvrig uten problemer, faktisk. Det var litt av et prosjekt å skaffe lokalt SIM-kort i dag, nesten så vanskelig at jeg trodde vi ikke fikk det til, men det ordnet seg etter noen timer! Men jeg har plutselig bare Edge-dekning da, så jeg må gå litt kronglete omveier via Martin sin telefon for å surfe normalt. Resten av dagen i dag har gått litt bedagelig for seg, men det hører et annet blogginlegg til. Vi er i hvert fall trygt fremme i Kina!