Wuzhen – En «bortgjemt» perle

Det ble en lang reisedag fra Sanya til kanalbyen Wuzhen. Etter en sen flyavgang – som attpåtil var forsinket – ankom vi omsider Hangzhou. Derifra måtte vi ta taxi til Wuzhen, ca. en times tid unna. Vi kom frem til hotellet litt før midnatt. Med tanke på at ingen taxisjåfører skjønner hvor vi vil dra, selv med GPS og adresser skrevet på kinesisk, var vi lettet over å i det hele tatt komme frem dit vi skulle.

Vi skulle bare ha to overnattinger i Wuzhen, så jeg hadde sett for meg en grytidlig start på dagen. Men det ble en ganske avslappet start (bortsett fra at de kjører på med fyrverkeri til alle døgnets tider i nærområdet). Da vi gikk ut døra i ellevetiden slo varmen imot oss. Har egentlig ikke peiling på hva temperaturen har vært i løpet av reisen, men jeg har merket forskjell på luftfuktigheten. Og i Wuzhen var det fuktig. Det føltes også varmere enn det var i Sanya, men det kan hende det bare føltes sånn fordi vi ikke lenger hadde noe basseng å kjøle oss ned i.

Den moderne byen Wuzhen er ikke så veldig stor, og den har de vanlige, småshabby fasadene og LED-skiltene. Vi dro derimot ikke til langt-pokker-i-vold for å se en ordinær småby (med 60.000 innbyggere), men for å se den 1300 år gamle kanalbyen Wuzhen. Jeg hadde lest at turistene (fra andre steder i Kina) strømmet til Wuzhen i turistbusser, spesielt i helgene, og vi var selvsagt i Wuzhen i en helg. Med tanke på hvordan tilstandene var i Yangshuo, hvor jeg trodde det var fredelig, så jeg for meg at dette kunne bli en noe ubehagelig opplevelse.

150726 Wuzhen east gate

Kanalbyen Wuzhen er delt inn i to besøksområder; øst og vest. Det koster penger å komme inn på disse områdene, og siden vi ikke skulle hjem tidlig med en turistbuss og siden vi hadde hotellrom vi kunne slappe av på, kjøpte vi en kombinasjonsbillett. Hotellet vårt hadde en praktisk belliggenhet – midt mellom øst og vest. Det var greit å stikke innom delen i øst først, siden de ville stenge inngang til denne tidligere. Der var det massevis av folk og turistbusser utenfor. Og det var varmt, og vi hadde ikke spist. Etter å ha sett på et kart over området fant vi ikke noe spisested på innsiden som virket helt bænkers, så vi tok en avgjørelse om å vente med å gå inn til senere. Det virket fornuftig å finne et sted vi kunne slappe av i aircondition-luft, med mat fra forståelig meny, i tillegg til å slippe unna den verste midt-på-dagen-sola. Kanskje ville det senere også være bittelitt færre mennesker i kanalbyen?

Vi endevendte byen etter et spisested som virket ok. Ett av stedene hadde engelske ord på fasaden, så den satset vi på. Men i denne byen snakket ingen engelsk – de engelske ordene var bare pynt, må vite. Vi fikk menyer med bilder og kinesisk håndskrift, og måtte nok engang bare gjette hva det var bilder av. Det var ting vi greide å spise. Vi fant ut at når det kommer til kinesisk mat, så er kjøtt en tøysete greie (eller så er vi for godt vant i Norge), men krydder og saus er de gode på her borte. Vel tilbake til Wuzhen øst var det fortsatt helt ufattelig varmt, og fortsatt massevis av turistbusser utenfor, men vi var litt mer klare for å holde ut dagen. På innsiden var det faktisk overraskende greit. Ja, det var en del mennesker der, men vi trengte ikke å gå småsteg fremover i en kø.

150726 Wuzhen east Lena

Wuzhens østlige del har beholdt sin originale form i større grad enn den vestlige delen. Det er et forholdsvis lite område, så man rekker fint over hele området om man vil. Både i øst og vest er det fortsatt fastboende mennesker.

150726 Wuzhen east Martin is

150726 Wuzhen east elv

I østdelen hadde de også et museum med antikke senger. Det var rimelig fascinerende å studere detaljene i håndarbeidet som ble gjort gjennom forskjellige tidsepoker.

150726 Wuzhen east bed museum

På veien ut kom vi over en tv-innspilling eller noe. De prøvde å vinke oss bort til folkemengden på midten av bildet nedenfor, men vi skjønte ikke helt hva som foregikk. Sannsynligvis ville de ha folk til å klappe og sånn da hun dama på scenen sang.

150726 Wuzhen east tv

Etter å ha vært i østdelen trengte vi en timeout på hotellet, hvor vi kunne kjøle oss ned og hvile føttene. Jeg måtte sove litt og hadde vondt i hodet, så sola rakk akkurat å gå ned før vi kom oss avgårde for ny økt, nemlig i vestdelen. Det var fortsatt helt ufattelig varmt, selv i kveldsmørket. Vi håpet litt på at de store turistgruppene hadde dratt hjem på den tiden, men vi ble nedrent av dem på vår vei inn. Heldigvis i motsatt retning av oss, så etter en stund ble det ganske rolig i området. Vestdelen av kanalbyen er en del større enn østdelen, og også litt mer oppusset. Hele området var veldig gjennomført, og helt nydelig. Vi kom over noen som lagde noe som lignet en blanding av nan og pitabrød med løk. Vi kjøpte et par sånne hver, som vi satte oss ned og spiste som middag ved kanalen, mens vi så på båtene som rodde forbi (og ventet på at det verste rushet skulle gå over).

150726 Wuzhen west ved elven

Vi hadde bestemt oss for å ta en båttur, vi også. Det kostet en hundrings eller noe for en båt for oss to, og da ble vi rodd bort til motsatt ende av området. Det må være slitsomt å jobbe som båtfører som ror hele dagen lang! Båtturen var i hvert fall verdt pengene. Det var hyggelig å sitte og se på omgivelsene rundt oss, og det var en effektiv måte å komme oss frem på.

150726 Wuzhen west Martin båt

150726 Wuzhen west Lena båt

150726 Wuzhen west kanal

På enden var det noen restauranter og puber, og jaggu hadde de pizza der også, så da ble det litt mer mat på oss. Etterpå ruslet vi rolig tilbake til utgangspunktet, mens vi tok oss tid til å ta noen bilder på vår vei. Så mange bilder vi orket i det minste, siden vi var så klamme og varme at selv det å stå stille var slitsomt. Vi greide uansett å nyte øyeblikkene og ta til oss den idylliske stemningen, der vi spaserte med veien nesten for oss selv. De som hadde pyntet med LED-lys på alle bygningene gjorde det litt enklere for folk å ta bilder i mørket. Heldigvis kjørte de en litt mer smakfull belysning enn discotilstandene i Silver Cave ved Yangshuo.

150726 Wuzhen west pagoda

150726 Wuzhen west elv stativ

150726 Wuzhen west bro stativ

Dagen etter hadde vi ingen tidsplan å forholde oss til. Jeg hadde nok engang vondt i hodet, og ble ikke helt klok på om det var mangel på vann eller verdens hardeste seng som var årsaken til det. Mens jeg prøvde å komme i form dro Martin ut og handlet rett-i-koppen-nudler som vi kunne spise som frokost på hotellrommet. Mye mer praktisk enn å dra på en av de lokale restaurantene. Da vi sjekket ut tilbød mannen på hotellet å kjøre oss til busstasjonen som en hyggelig gest. Martin var så smart å ha de kinesiske tegnene for Shanghai skrevet ned, og greide derfor å kjøpe riktige bussbilletter på en ellers uforståelig busstasjon. Dessverre endte vi opp så langt fra hverandre som mulig i bussen, og jeg hadde netopp gått tom for «poeng» på telefonen, så det ble lite surfing og annen moro de neste to timene. Men vi var i hvert fall på riktig buss, og nå ventet storby! Feriens småsteder og «småsteder» var nå tilbakelagte kapitler.